Digitaal ecosysteem

De organisatie van de toekomst draait op een digitaal ecosysteem

Update

Social media, cloud-applicaties en kunstmatige intelligentie zijn niet meer weg te denken. Het doel van deze concepten? Het creëren van een verbinding tussen mens en technologie. Het systeem of die verbinding heet ook wel het digitale ecosysteem.

Het digitale ecosysteem binnen een organisatie is het totale systeem van interactie tussen producten, diensten, industrie en zowel interne als externe stakeholders. Het digitale netwerk en alle applicaties die daarop draaien, maken onderdeel uit van het digitale ecosysteem.

Dit systeem is enorm belangrijk voor je organisatie, omdat het zorgt voor waardecreatie voor alle betrokken partijen. Die waarde heet ook wel het digitale vermogen.

Een digitaal ecosysteem kent 3 aspecten

Om het digitaal ecosysteem goed te begrijpen, is het goed om de verschillende aspecten apart van elkaar te bespreken. De 3 aspecten bestaan uit:

  • De virtuele verbinding: hiermee bedoelen we de verbindingen tussen mens en machine via het internet, cloud-based applicaties, communicatieplatforms en softwaresystemen met content;
  • Communicatiedragers, ofwel de apparaten die we gebruiken: denk hierbij aan hardware als telefoons, laptops, tablets en zelfs radio’s en televisieschermen;
  • Internetverbindingen: dit gaat om draadloze en fysieke verbindingen. Met de eerste soort bedoelen we coax en glasvezel. Draadloze verbindingen zijn wifi, breedband, 4G/5G en satelliet.

De sleutelrol die digitale platforms vervullen

Binnen een digitaal ecosysteem is het gebruik van de juiste platforms van wezenlijk belang. Om mee te kunnen draaien binnen zo’n systeem, moet een platform wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Het kan worden ingezet op het niveau van de sector of zelfs daarbuiten;
  2. Het gebruik van het platform is een win-win situatie voor de aanbieders, ontwikkelaars, leveranciers, deelnemers, gebruikers én partners (zoals transportbedrijven voor online stores);
  3. De consument en de levering staan centraal;
  4. Platforms kunnen snel naar behoefte worden uitgebreid;
  5. De platforms zijn flexibel en schaalbaar.

Verbinding, matching en acquisitie maakt het mogelijk voor stakeholders om zaken te doen met elkaar. Digitalisering zorgt voor betere samenwerking en meer efficiëntie als alle bedrijfsmatige processen goed op elkaar aansluiten.

Wat doet een digitaal ecosysteem voor jouw bedrijf?

In deze 24-uurs economie verwachten klanten levering ‘on demand’. Voordat een bedrijf over kan gaan tot levering van het product, moet een platform de customer journey ondersteunen. In normaal Nederlands: het hele proces van bestelling tot levering verloopt makkelijk en snel voor de klant. Sterker nog, dit moet naadloos zijn.

Via de digitale platforms moet het voor klanten makkelijk zijn om vragen te kunnen stellen en snel een reactie te krijgen. Door de beschikbare informatie die in een ERP- of CRM staat opgeslagen horen bedrijven hier snel en adequaat op te reageren.

De transformatie van klantgedrag vraagt dus om snelheid, betaalgemak en integratie van technologische vernieuwing. Uit onderzoek blijkt dat zelfs 82% van de klanten onmiddellijk een reactie verwacht op sales- en marketinggerelateerde vragen!

Toch denken nog veel bedrijven te complex als het gaat om het beheren en in kaart brengen van de customer journey. De gemiddelde mkb-onderneming werkt met meer dan 75 software-tools... Een intelligent en datagedreven werkwijze blijkt voor veel bedrijven te complex.

Onze ervaring leert dat er andere oplossingen zijn om het voor zowel de klant als de organisatie makkelijk te maken.

Case: The Rent Company

The Rent Company maakt digitaal onderwijs al vanaf 2004 mogelijk voor scholen en leerlingen. Tablets, laptops en andere digitale hulpmiddelen vind je snel en makkelijk in hun webshop. Maar er moest iets veranderen op digitaal gebied om hun groeiplannen mogelijk te maken: ze wilden meer omzet maken en hun afzetmarkt uitbreiden naar het buitenland.

Met deze opdracht van The Rent Company in onze rugzak bouwden wij voor hen een ERP-systeem op maat die de klantervaring verbetert. De organisatie deed alles nog via ouderwetse en decentrale softwareprogramma’s. Werkprocessen verliepen inefficiënt en waren foutgevoelig.

Wij wisten deze problemen te tackelen door het bestelproces, ticketsysteem en de boekhouding onder te brengen in één digitaal ecosysteem. Zo ontwikkelden wij voor hen een ERP-systeem die webshop en financiële boekhouding met elkaar integreren. Door een gedigitaliseerde backoffice is het voor het personeel een stuk eenvoudiger om de voorraad te beheren.

Samen met The Rent Company won Nextly een Zilveren Award in de categorie Digital Transformation op de Dutch Interactive Awards. Niet geheel onterecht, omdat The Rent Company de bedrijfsdoelstellingen ruim overtrof.

Bij Nextly weten wij als geen ander hoe we een digitaal ecosysteem voor jou kunnen laten draaien. Door onze expertise van datagedreven werken en digitale transformatie leveren we maatwerk en maken we klanten en werknemers blij. Neem gerust vrijblijvend contact op als je meer wil weten.