Bergman Clinics is met de merken Bergman Clinics, Bey by Bergman Clinics en Memira in bijna 30 jaar uitgegroeid tot het grootste netwerk van focusklinieken voor planbare medische zorg in Nederland. Op meer dan vijftig locaties ontvangen zij inmiddels meer dan 275.000 cliënten per jaar.
De website van Bergman Clinics was toe aan een UX-optimalisatieslag. Door de website slimmer te maken, moest de gebruikservaring voor de websitebezoeker verbeterd worden. Met als uiteindelijk doel: meer conversies (ingeplande afspraken) voor Bergman Clinics.
De opdracht voor onze specialisten was om de informatiebehoefte van de websitebezoeker sneller én gemakkelijker te vervullen. Daarnaast moest de mobiele gebruikservaring geoptimaliseerd worden. Genoeg werk om aan de slag te gaan!
Om het doel te bereiken, werd de flow op zowel individuele pagina’s als de complete website onder de loep genomen. Wat is het doel van diverse pagina’s en welke pagina’s zijn belangrijk voor converterende bezoekers? Voor UX-design is het onmisbaar om in kaart te brengen of pagina een informatief, overtuigend of juist converterend doel heeft. Zo wordt de structuur van een website beter bepaald.
De volgende stap was een analyse van de huidige websitebezoekers. Hoe beweegt de websitebezoeker door de website, waar haakt de websitebezoeker af of waar converteert deze juist wel goed? Via click- en scrollmaps kregen onze conversieoptimalisatie (CRO)-specialisten inzicht in alle data.
Uit de analyse bleek: de websitebezoeker is op zoek naar veel informatie, voordat diegene converteert. Op basis van de analyse werd de volgende hypothese opgesteld: “Door de bezoeker op de homepage een keuzehulpmenu te tonen, zal de conversieratio verhogen.”
Onze specialisten sloegen de handen met Bergman Clinics ineen. Dankzij verschillende wireframes, designs en sparsessies kwamen we tot het optimale design voor de keuzehulptool. Co-creatie!
Het design werd vervolgens door onze front-end developers ontwikkeld en gelanceerd.
Om de optimalisatie zo goed mogelijk te analyseren, is er een A/B-test opgezet die diverse varianten van de homepage aan de websitebezoeker liet zien. Tot slot zijn er extra elementen live gezet, zoals een FAQ (Frequently Asked Questions)-pagina. Aan deze FAQ-pagina werd zogeheten Structured Data toegevoegd.
In short: hiermee wordt het mogelijk dat de vragen die op deze pagina staan, ook vindbaar worden in Google's zoekresultaten. Dit valt op en betekent dus meer verkeer vanuit Google, een betere gebruiksvriendelijkheid op de website, maar ook verlichting bij het supportcentrum van Bergman Clinics.
De resultaten voor de keuzehulptool en de extra werkzaamheden zijn veelbelovend. Door minder te focussen op push (naar pagina’s sturen) en meer op pull (vragen van de bezoeker beantwoorden), wordt ingespeeld op wat Bergman Clinics voor de klant kan betekenen. Een aantal resultaten na implementatie:
De cijfers spreken voor zich, maar UX-optimalisatie is een on-going proces. Een mooie volgende stap is bijvoorbeeld ervoor zorgen dat nóg meer bezoekers de keuzehulptool gebruiken. Aanpassingen maken, meten, analyseren en weer aanpassen. Zo zorgen we voor een steeds slimmere, snellere en dus betere website voor Bergman Clinics!