Koffiemaker Smit&Dorlas loopt al 200 jaar voor de troepen uit als het gaat om koffie en thee voor horeca, kantoor en consument. Toch bleef één component achter en dat was de mogelijkheid voor (horeca)klanten om hun (grote) orders online te doen. Nextly ontwikkelde daarom een digitaal klantportaal waarin klanten 24/7 hun koffie en thee kunnen bijbestellen.
Een grote groep klanten vroeg er steeds frequenter naar: een modernere manier om de koffie-en theeorders te plaatsen. Voorheen moesten horecamedewerkers tijdens kantooruren telefonisch doorgeven wat ze wilden (bij)bestellen. Niet alleen onhandig en tijdrovend voor beide partijen, maar ook foutgevoelig.
Smit&Dorlas klopte daarom aan bij Nextly met de vraag om een portaal te ontwikkelen dat dit kon, met een directe koppeling naar het bestaande ERP-systeem. En zo geschiedde.
Het klantportaal is een gepersonaliseerde digitale omgeving die niet alleen de mogelijkheid
biedt om orders te plaatsen, maar ook fungeert als kennisbank. Zo is alle informatie over de
koffiemachines altijd digitaal zichtbaar en kunnen storingen eenvoudig gemeld worden.
Intensieve samenwerking met Nextly
De ontwikkeling van het klantportaal was technisch uitdagend. Van tevoren was niet altijd even duidelijk hoe koppeling zou werken tussen het portaal en het ERP-systeem waar Smit&Dorlas mee werkt. Immers, elk proces dat gekoppeld is aan een order moet op alle niveaus juist verwerkt worden in het ERP-systeem.
Om dit voor elkaar te krijgen is een intensieve samenwerking ontstaan tussen de professionals van Nextly, Smit&Dorlas en de specialisten van het ERP-systeem. Ook is gekozen voor soft launch met een select aantal klanten, waarmee kleine hick-ups zijn geëlimineerd.
De samenwerking willen we zeker doorpakken, want die voelt gewoon heel prettig.
Het intensieve samenwerkingsproces tussen Nextly en Smit&Dorlas was gestoeld op een breed wederzijds vertrouwen. Daar lag met name de kennis en kunde van de Nextly-specialisten aan ten grondslag.
Ook wist Nextly binnen dit project focus te houden op het einddoel en Smit&Dorlas te behoeden voor te veel in een korte tijd te implementeren.
Digitale reis is pas net begonnen
In 2021 is uiteindelijk het portal live gegaan en kan 2023 de boeken in gaan als een jaar waarin Smit&Dorlas bijna 10.000 orders digitaal verwerkte. Daarmee is de digitale reis van het koffiemerk meer dan succesvol gestart.
Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Nog zo’n twee derde van de klanten bestelt per mail of telefoon en dat aandeel moet nog flink omlaag. Ondertussen gaat de digitale transformatie van Smit&Dorlas samen met Nextly onverstoorbaar verder, waarbij de digitale zelfredzaamheid van klanten centraal gaat staan.